Multi ...
|
Multimedialność, multikanałowość
komunikacji z klientem, multikanałowość dystrybucji, multikooperacja,
multilogistyka, multikulturowość, miulti- językowość - tak do słowa
“multi” w biznesie musimy się przyzwyczaić polubić i wykorzystać ! |
Nierealne staje się realne.
Czym ambitniejsze cele tym
ciekawsza praca w firmie
oraz bardziej konkurencyjna
oferta
Promocyjne wojny
cenowe
|
Jeżeli sprowadzimy
przekaz promocyjny tylko do tematu cen uwikłamy się w wojny cenowe
na które konkurenci odwetowo odpowiedzą obniżkami cen. W takiej
sytuacji pozostaje niewiele dróg wyjścia. Jedną z nich jest wdrażane
innowacji, precyzyjna segmentacja rynków, oferty kierunkowe,
rozwijanie serwisu i usług doradczych ... Trudne ? Tak, ale to
jedyne rozwiązania by nie wypaść z rynku. Można też nie wdawać się w
wojny cenowe ale to strategia działania nakierowana na redukcje
oferty połączoną z specjalizacją oraz drastycznym podniesieniem
jakości. |
|
|
Rozwój przez
start-upy
|
Firmy średnie i duże szukając przewag
konkurencyjnych obrastają w ramach budżetów na innowacje małymi
firmami - start-upami które swoim działaniem wzbogacają aktualną
ofertę lub wybiegając w przyszłość wytyczają nowe drogi rozwoju
oferty firmy matki w zamian zyskując wsparcie i współdziałanie z
silnym podmiotem na rynku. |
Rozwijanie firmy
przez
kompetencje dostawców
|
Czyli dążenie do współpracy z takimi firmami,
które nie tylko dostarczają same towary, surowce lub półprodukty ale
dodatkowo oferują doradztwo, prace optymalizacyjne, dobór towarów pod kątem
ekonomii, oszczędności czasu, wartości dla Klientów końcowych ... Takie
podejście prowadzi do długotrwałych zmian w wynikach firmy. Przykład: Firma
sprzedająca dodatki i surowce dla Piekarń poza samą dostawą świadczy usługi
optymalizacji procesu pieczenia, nowych receptur, uatrakcyjnienia produktów
firmy Klienta przez oferty dodatków smakowych i dekoracji. Współpraca
Piekarni z takim dostawcą to droga do rozwoju oferty, utrzymania
zainteresowania ofertą Klientów a docelowo do wzrostu zysków i utrzymania
się na rynku. |
|
Listopad 2022
|
Szukając oszczędności
|
Przeprowadzenie audytu energetycznego
mimo wszystko warto powierzyć własnym pracownikom. Mimo że to trwa
dłużej
i wymaga doszkolenia to wiedza wyniesiona z przyjrzenia się firmie
od strony kosztów
jest bezcenna i nie odparuje z głów jak kolejne szkolenia. U
pracowników zostaje wiedza, powstają nowe nawyki zrodzone nie z
nakazu ale ze zrozumienia tematu i jego poznania na miejscu swojej
pracy. Audyt energetyczny to wstęp dla niemającego końca procesu
wdrażania oszczędności. Wzbogacenie audytu systemem KENBAN spowoduje
ze zmiany obejmą nie tylko media ale i efektywność miejsc pracy. |
Wyznacz ambitne cele
dla firmy
- wzrośnie konkurencyjność oferty i jakość pracy.
|
Wyznaczanie realnych ale też
ambitnych celów dla firmy jest jednym z podstawowych zadań dla
właścicieli i zarządów firm.
Czym bardziej cele te będą kłaść nacisk na zaangażowanie i
innowacyjność pracowników tym praca ich będzie pełna wyzwań i nauki.
To sposób na rozwinięcie kompetencji pracowników w firmach gdzie
struktura firmy jest płaska - mało szczebli kariery. By wyznaczone
cele miały sens muszą być mocno osadzone w specyfice i realiach
biznesowych firmy - być realne a
jednocześnie nie realne do wykonania jeżeli nie ma się planu ich
realizacji. Mają odstraszać stopniem trudności konkurentów a
zachęcać potencjalnymi zyskami i profitami klientów. Promując firmę
mają wabić każdego natomiast nieliczni wiedzą jak je osiągnąć i tu
leży źródło przewagi wynikające z realizowania takich wyzwań w
firmach. Wielu o tym mówi ale nieliczni to robią.
Przykłady długofalowych celów:
- dojście do 2-dniowej
realizacji zleceń z aktualnej 4-dniowej
- dojście do pozyskania 90 %
surowców do produkcji z recyklingu - aktualnie 30 %
- 50 % energii cieplnej
pochodzi z paliw odnawialnych - aktualnie 10 %
- 25 % obniżka zużycia energii
elektrycznej
- obniżenie kosztów transportu o 10 %- ...
|
|
|
POMYSŁ NA DZIAŁALNOŚĆ
GOSPODARCZĄ
|
Pomysł polega na oferowaniu wybranym grupom
firm i instytucji dla których zanik prądu ma krytyczne znaczenie dla
działania i obsługi klientów - gwarantowanej szybkiej dostawy
zasilania. Zawieranie umów na dostawy mobilnych generatorów prądu z
gwarantowaną mocą i czasem działania. Usługa abonamentowa rozpoczyna
się montażem u klienta - łącza do wpinania się w jego instalację
elektryczną z mobilnym zasilaniem dla kluczowych urządzeń i
instalacji. Firma działa jak firma ochroniarska z centrum
dyspozycyjnym gdzie nadzorowi poddawany jest stan pogody, stan linii
energetycznych oraz stan zasilania u klientów a także status
pojazdów z mobilnymi generatorami spalinowymi, gazowymi,
akumulatorowymi, solarnymi itp. Różne formy zasilania generatorów
- różne wymogi czystości, hałasu itp. Przykładowe grupy klientów:
- drukarnie,
- wybrane gabinety medyczne,
kosmetyczne, weterynaryjne,
- lokale gastronomiczne i rozrywkowe
- obsługa dużych palców budów i remontów
- imprezy cateringowe, sportowe,
artystyczne, targowe,
- hodowle zwierząt w klimacie specjalnym
- magazyny klimatyczne towarów
|
Serwis - Drugi Dział
Sprzedaży
|
Dystansowanie konkurencji wysokiej
jakości serwisem i wtórnym obiegiem używanych produktów. polegające
na naprawach i wymianie części (tj. w nowszych produktach) i
udzielaniu nowej gwarancji.
- ekonomiczne zakupy klientów,
bezpieczeństwo sprawności, wysoka
wartość produktów w kolejnej
odsprzedaży
- ekologiczne wykorzystanie zasobów -
pozostawianie / remontowanie fizycznych
elementów produktów i ich
unowocześnianie przez instalację
automatyki i oprogramowania
- stopniowanie cen w ofercie firmy - efektywne budowanie marki firmy.
|
|
Marzec 2023
|
Ekspresowe podniesienie skuteczności
działania - zajęcie się tym
na co mamy wpływ!
Wartość dodana
|
To wyróżnik firmy i element wyboru
poza podstawową ofertą spełniający preferencje Klientów i mający
konkretną wartość z rezygnacji której, klient będzie miał
dyskomfort decyzyjny - poczucie straty w wymiarze psychologicznym
oraz fizycznym - zakup produktu o niższych walorach użytkowych.
Przy wzrastającej konkurencji w każdej niemal branży i coraz
większym postępującym podobieństwie produktów - wartość dodana jawi
się jako jedyny wyróżnik firmy i podstawowe kryterium wyboru
stosowane przez klienta. Wartość dodana jest nierozerwalnie związana
z klientem, jest przez niego subiektywnie postrzegana i często
decyduje o ostatecznym wyborze dostawcy produktu lub usług. Wartość
dodana szybko ulega zmianom w dynamicznej rzeczywistości i dlatego
kluczem do ciągłego stanowienia wartości dodanej dla klienta jest
ciągłe i systematyczne prowadzenie badań rynku i klientów. |
Ciągła edukacja pracowników
to dla właścicieli komfort
i gwarancja, że są oni
gotowi do stawienia czoła
kolejnym zleceniom Klientów |
|
Konfekcjonowanie =
sprzedawanie
|
Spowolnienie gospodarcze wymusza
daleko idące konfekcjonowanie produktów - sprzedaż w maksymalnie
małych porcjach dla obniżenia jednostkowych kosztów zakupu. |
Zawsze trzeba tworzyć własne
marki i produkty
|
Będąc aktualnie kooperantem -
producentem podzespołów, części lub wyrobów sprzedawanych w sieciach
handlowych trzeba budować własną ofertę markowych produktów. Inaczej
firma skończy jako podwykonawca realizujący zlecenia za najniższe
stawki aż do wydrenowania sił i środków czyli upadku z braku nowych
inwestycji i rozwoju nowych kompetencji. |
Alianse biznesowe
|
To narzędzie rozwoju firmy i jej oferty - tworzenie
porozumień ofertowych, zakupowych, promocyjnych pozwala uzyskać
efekt synergii i skali. W perspektywie czasu to dobry test uczący
firmę współpracy z partnerami. Patrząc strategicznie jest to punkt
wyjścia do ściślejszej współpracy a także porozumień własnościowych
- udziały, objęcie akcji, fuzje, przejęcia. Działanie w
pojedynkę zachowuje niezależność - współpraca z firmami
uzupełniającymi ofertę tworzy nowe przewagi biznesowe. Trend:
wyższym stopniem wtajemniczenia w dziedzinie aliansów jest tworzenie
i zarządzanie łańcuchami wartości. Pozwala to na tworzenie nowych i
aktualnie niedostępnych produktów oraz usług - to trudne do
skopiowania przewagi konkurencyjne. |
|
Maj 2023
|
Nowe funkcje
oddziałów firmy
|
Wykorzystywanie oddziałów firm
krajowych zwłaszcza na peryferiach i poza wielkimi aglomeracjami
jako miejsc do których transferowane są centra usług ze
względu na tańszą siłę roboczą i mniej formalne warunki pracy:
- oddziały firmy stają się atutem nie tylko
handlowym ale też źródłem ograniczania kosztów – delegowanie działów księgowość, call center, projektowania
- oddziały głównie w dużych miastach
rozbudowują mocne strony – handel, spotkania, wzorcownie, showroomy, miejsca szkoleniowe.
|
POMYSŁ - przebudowa firm wielooddziałowych. Drastyczne obniżenie kosztów dla firm
oddziałowych przez ich zmianę w sieci agencyjne lub franchisingowe. Pozyskane oszczędności i środki pozwolą na inwestycje w rozwój
produktów, budowę oferty i działania obniżające dalsze koszty a
także ceny dla klientów końcowych. |
Trendy są jak fale
- nie walczy się z nimi
|
|
Kryzys w firmie
|
Kryzys to - potocznie - określenie o
konotacji negatywnej, oznaczające załamanie gospodarki lub firmy. A
przecież według źródłosłowu jest to moment przesilenia, zwrotu,
wyboru, rozstrzygnięcia. To, czy sytuacja obróci się na naszą
korzyść czy niekorzyść, zależy w dużej mierze od nas samych.
Kryzysem można zarządzać. Przyjęcie pozytywnej, pro aktywnej postawy
i konstruktywne spojrzenie na zjawiska kryzysowe pozwoli menedżerom
nie tylko na ich przezwyciężenie, ale także na wykorzystanie ich
jako czynnika rozwoju. Trzeba w odpowiednim momencie rozpoznać i uwzględnić wyzwania, jakie niesie ze sobą dekoniunktura i wprowadzić
stosowne zmiany w działaniu firmy.
Szczególną wagę należy w sytuacji kryzysu przyłożyć do umiejętności
sprzedażowych. To przecież sprzedaż generuje zyski i pozwala
przetrwać na rynku. Potrzebna jest tu jednak nowa świadomość:
sprzedają nie tylko handlowcy, ale każdy, kto w firmie ma przelotny
chociaż kontakt z Klientem. Dlatego kwalifikacje dotychczas uważane
za właściwe zatrudnionym w działach sprzedaży czy obsługi Klienta
muszą być powszechne wśród wszystkich bez wyjątku pracowników
przedsiębiorstwa - kierunek całościowa przebudowa kultury firmy w
kierunku ciągłej edukacji - pierwszy etap szkolenia sprzedażowe. |
|
Sierpień 2023
|
Obniżanie kosztów -
outsourcing
|
Skupienie energii na tym co przynosi
firmie największy dochód !
Poprawia efektywność firmy - gdyż ta sama ilość ludzi w firmie może
wykonać dwa razy więcej zadań i prac niż przed podziałem i
wydzieleniem pierwszoplanowych i drugoplanowych działań w o wyższej
i niskiej zyskowności.
ETAPY WDROŻENIA OUTSOURCINGU
1. Zdefiniowanie czym firma ma się zajmować - określenie kluczowego
biznesu czyli to na czym zarabia i w czym ma faktyczną przewagę
konkurencyjną
2. Analiza konkurencyjna firmy, analiza rynku i branży
3. Organizacja wewnętrznych procesów w firmie i ich ocena finansowa
- co i jak można wydzielić poza firmę
4. Opracowanie mechanizmów kontroli kosztów procesów wewnętrznych i
tych
przeznaczonych do outsourcingu
5. Zastosowanie porównań kosztów własnych i ofert rynkowych firm
zewnętrznych
6. Optymalizacja procesów i dojście do granicy rozwiązań kosztowych
i organizacyjnych w firmie. Wtedy można szukać tańszych i
wydajniejszych rozwiązań na rynku - outsourcing.
Outsourcing powinien być wpisany w strategię działania firmy. Firmy
coraz mniej inwestują w majątek trwały a coraz więcej w doskonalenie
procesów związanych z działalnością podstawową. Zarządzanie ryzykiem
to istota outsourcingu - to określanie przy jakim sposobie
organizacji, oferta firmy będzie jakościowo i terminowo wykonana dla
Klienta.
Szukanie firm zewnętrznych - po
wewnętrznej reorganizacji firmy i ustaleniu, które obszary firmy są
przeznaczone do outsourciungu:
- zdefiniowane oczekiwania do
firmy zewnętrznej
- świadomość pracowników o
wartości rozwiązań outsourcingowych
- skatalogowanie, opisanie i
wycena prac
wewnątrz firmy - poszukiwania tańszych rozwiązań na rynku
- określenie ryzyka i
zabezpieczenia w umowie z firmą zewnętrzną.
|
Rozpamiętywanie błędów
nie służy niczemu poza
wyciągnięciem wniosków
na przyszłość
Biznesy rodzinne
|
Jeżeli
pokolenie pretendentów do władzy i odpowiedzialności nie "zaatakuje'
twórczo starego porządku to nie warto powierzać im zarządzania nad
biznesem
To
swoisty test siły determinacji, odwagi i odporności na stres - nie
ma nic trudniejszego by na argumenty "zaatakować" przedstawicieli
najbliższej rodziny prowadzących firmę od lat. Oczywiście mówimy tu
o osobach które i tak od wielu lat wdrażane są stopniowo do biznesu
i zagadnień danej branży - zwycięzców trzeba zbudować. |
|
|
Podstawowe błędy w
zarządzaniu
|
1. Upajanie się sukcesami z
przeszłości -
braki w kontroli sytuacji bieżącej
i planowaniu działalności na przyszłość
2. Niezmienność stylu zarządzania
mimo, iż firma stała się bardziej
rozbudowana, wielo oddziałowa,
zatrudnionych jest więcej pracowników,
działa w nowych branżach ...
3. Brak dostrzegania szans i zagrożeń oraz brak szybkiej reakcji na
nie - zły sposób działania firmy nieprzystający do
warunków rynkowych
4. Zły obieg informacji w firmie. Pracownicy nie dostarczają
prawdziwych ( dobrych i złych ) informacji do kierownictwa - panuje
strach przed kontaktami z kierownictwem firmy
5. Podejmowanie decyzji inwestycyjnych,
kredytowych. Bez rozpoznania rynku,
potrzeb Klientów, opracowania planów
alternatywnych i planów na wypadek
niepowodzenia
6. Wykonywanie szybkich ruchów w
temacie nawiązywania współpracy,
aliansów, kooperacji, przejęć ..., Bez
skupienia się na analizie faktycznych
zysków oraz kosztów a nieczęsto i strat
7. Przejście od jednej skrajności - braku
zmian do drugiej skrajności - ich ciągłości
i dynamiki, firma nie jest w stanie ich
skonsumować w formie zysków - brak
czasu na okrzepnięcie zmian i ich
optymalizację powoduje, iż firma więcej
traci energii i środków na zmiany dla
samych zmian, niż skupia się na
doskonaleniu strategii i procesów
8. Brak korzystania z zewnętrznych
doradców mogących chłodno
i obiektywnie ocenić działanie
firmy w całości lub w wybranych
tematach - księgowość, marketing,
logistyka, bezpieczeństwo ...
9. Niechęć i brak otwartości na
nowe idee, rozwiązania, zmiany
w firmie mimo zgłaszanych uwag
od pracowników i sygnałów z rynku
10. Brak uwagi nad ulotnym zasobem jakim jest czas w podejmowaniu
decyzji na temat firmy zwłaszcza gdy w grę wchodzi budowanie
elementów przewagi konkurencyjnej - inwestycje, nowe działalności,
nowe produkty i oferty. |
Najwyższa możliwa
jakość -
ratunkiem dla firmy !
|
TRUDNY WYBÓR
By dalej rozwijać firmę należy podjąć czasami trudną decyzję
skupienia się na kluczowym biznesie i odrzuceniu działalności
pobocznych. Tylko wtedy ustalając sobie wysokie standardy i plany do
osiągnięcia ma się szansę bycia w czołówce. W przeciwnym razie
tracimy energię inwestycyjną i szansę na dynamiczny rozwój.
Wiele rodzinnych firm produkcyjnych - ciastkarnie, piekarnie,
stolarnie, ślusarnie, producenci mebli, galanterii metalowej ...,
coraz częściej stykają się z niszczącą siłą niskich cen i produktów
średniej i niskiej jakości. Każde takie zmagania na krótka metę mogą
hartować ducha przedsiębiorczości jednak jeżeli są trwającym ciągle
stanem walki o przetrwanie mogą doprowadzić do poddania się nawet
najwytrwalszych. Dlatego skutecznym rozwiązaniem w takiej sytuacji
jest specjalizacja produkcji połączona z drastycznym podniesieniem
jakości i zaawansowania technicznego wyrobu tak by całą firmę
wywindować na wyższą półkę marży, jakości i obsługi wymagających
Klientów. Takie skoki do przodu z odrzuceniem balastu innych
produktów są często jedyną drogą od utrzymania firmy, jej marki,
wiedzy, potencjału energii właścicieli oraz ich następców. Dodatkowo
należy od razu różnicować grupy Klientów aby mieć różne
częstotliwości spływu gotówki i różnorodność rynków zbytu co
zabezpiecza na czas dekoniunktury. |
|
Październik 2023
|
|
|
|
|